Pak die kans!
geplaatst vrijdag 11 januari 2013 om 10:12:16 op Schaatspeloton.nl
Erik Jan Kooiman, 26 jaar uit Lekkerkerk, debuteert dit jaar in het B-peloton als rijder van Team Schaatscentrum De Uithof. De part-time aardrijkskundedocent op een middelbare school, zoon van oud-marathonschaatsers Jan en Ineke Kooiman, was de afgelopen jaren actief in de wielersport. Het schaatsbloed kruipt echter waar het niet gaan kan en kwam vorig seizoen naar boven waarop Erik Jan regionale schaatsmarathons begon te rijden met als hoogtepunt het winnen van de eerste marathon op natuurijs in Noordlaren. Erik Jan zal vanaf 2 november voor Schaatspeloton.nl elke twee weken de ervaringen in zijn debuutjaar delen.
Een jaar of tien nadat we maanmannetje speelden, had ik weer een pak van mijn vader aan. Een langebaanpak, met grote, verticale rood-wit-blauwe banen. Had ie gekregen toen hij bij de veteranen kampioen was geworden. Het was ook het enige pak dat hij ooit gekregen had. Wat dat betreft zijn de tijden wel verbeterd. Ruim een week na het NK ligt er een mooi pak klaar, met daarop alle sponsors van de ploeg gedrukt.
In het van oorsprong katholieke wielrennen is pronken met de kampioenstrui de normaalste zaak van de wereld. De maandag na het NK tonen de kampioenen hun truien traditiegetrouw in de ronde van Luyksgestel. Een happening van jewelste, compleet met rondrit in de cabrio. En niet alleen Marianne Vos, ook de beste belofte en de beste amateur van het weekend ervoor zijn aanwezig.
Daarmee vergeleken valt het in het marathonschaatsen nog wel mee. De eerste wedstrijd na het NK, waarin de kersverse kampioenen voor het eerst in actie komen? Sorry, nog geen pak. Ik snap dat de wedstrijd in Enschede kort na het NK is, maar deze wedstrijden staan toch al vanaf augustus op de kalender? Dat lijkt me zo opgelost. Een paar "blanco" pakken met alleen de kledingsponsor Craft erop. Misschien hadden we het ook wel zelf moeten regelen, want Ingmar Berga had er wel één vanuit de eigen ploeg. BAM kon dat gokje wel wagen, en vanuit commercieel oogpunt is dat natuurlijk niet meer dan logisch. Toch is dit volgens mij een gemiste kans van de KNSB. Het gaat me dan niet om het eren van de kampioenen, maar om het verkopen van je sport. Het rood-wit-blauw is herkenbaar, iedereen snapt waar het voor staat.
Het NK op tweede kerstdag is in dat opzicht een goede zet. Live op tv, ruim aandacht voor zowel dames als heren. Stel dat er in Enschede nu mensen zijn komen kijken, die enthousiast zijn geworden van die uitzending. Dan is er toch niets mooier dan die kampioenen van tv in het rood-wit-blauw te zien schitteren?
Het probleem van "het oranje" is misschien nog wel groter. Toen ik in Alkmaar naar de dames stond te kijken, hoorde ik een toeschouwer naast me zeggen: "dat oranje van Huisman ziet er toch anders uit dan dat van Lisanne"? In dat licht was de negatieve aandacht van een paar weken geleden, over het duwende en trekkende marathonpeloton, misschien toch nog positief uit te leggen. De media schreef over het belang van het oranje pak, omdat de eerste plek recht gaf op een World Cup-plek op de mass-start.
Een aantal extra pakken laten drukken, de muziek wat harder zetten en actief mensen op de been brengen blijven goedkope oplossingen om de sport te promoten. Als de organisatie echt zijn best doet, zoals drie weken geleden op de Westfries in Hoorn, zie je wat er allemaal in onze prachtige sport zit. Pak die kans!
Alle Columns van Erik Jan Kooiman:
De zoon van... (2 november 2012)Muziek! (16 november 2012)
Deutsche gründlichkeit (30 november 2012)
De eerste keer (14 december 2012)
Een NK zonder clichés (28 december 2012)
Pak die kans! (11 januari 2013)
De bom (25 januari 2013)
Onze Spielplatz der Natur (8 februari 2013)
Omscholing (22 februari 2013)
Flow (8 maart 2013)
Bart en zijn bewegingsintelligentie (21 maart 2013)