Schaatspeloton.nl - Nieuws - AB Vakwerk doet stap terug als sponsor marathonschaatsploeg

AB Vakwerk doet stap terug als sponsor marathonschaatsploeg

geplaatst maandag 18 januari 2021 om 19:23:51 op Schaatspeloton.nl

AB Vakwerk zoals ze klaar waren voor dit afgeblazen seizoen.

AB Vakwerk zoals ze klaar waren voor dit afgeblazen seizoen. (bron: PR Team AB Vakwerk)

Nederlands Kampioen Gary Hekman en cupwinnaar Bart Hoolwerf moeten opzoek naar een nieuwe sponsor. AB Vakwerk stopt na zeven jaar als hoofdsponsor van het team van ploegleider Roy Boeve. Het betekent niet dat AB Vakwerk helemaal uit het marathonschaatsen verdwijnt. "We willen wel bij het marathonschaatsen betrokken blijven, omdat het nog steeds heel goed bij ons past. Maar niet meer meer in de voortrekkersrol die we nu hebben", zegt commercieel directeur Kasper van der Molen. "Maar we zouden het heel mooi vinden om die jongens bij elkaar te houden. Want het is een fantastisch team, dat nog veel meer kan bereiken."

Wat in 2014 begon als een bescheiden maar enthousiaste instapploeg, groeide in de loop van de jaren uit tot een absolute topploeg die niet alleen meedeed om de prijzen, maar ze ook volop pakte. Hoogtepunten waren natuurlijk de twee overwinningen op rij van Frank Vreugdenhil in de Alternatieve Elfstedentocht op de Weissensee, de machtsgreep van Gary Hekman in de Trachitol-Trophy en de schitterende manier waarop hij op 1 januari 2019 welverdiend de nationale titel pakte. Gary kijkt dan ook terug op een prachtige en bijzondere periode: "De vrijheid en de eigen invulling die we altijd hebben gekregen, waarmee je echt verder kon bouwen, dat vind ik mooi om te zien. Het is puur enthousiasme bij AB Vakwerk."

'Goed voor elkaar'
"Bij AB Vakwerk is het altijd goed geregeld", lieten de rijders dan ook meer dan eens weten aan de sponsor. "Ik vind het wel een beetje in onze aard liggen", zegt Kasper van der Molen hierover. Als je iets doet, moet je het goed doen. Wij zijn als organisatie niet van het 'houtje-touwtje'. Een van onze slogans is 'goed voor elkaar'. Als je een marathonploeg hebt, moet je het ook goed voor elkaar hebben." 

Met dit gegeven kon de ploegleiding door de jaren heen bouwen aan een hechte ploeg die moeilijk te verslaan bleek. Een loyale ploeg waarin iedereen kansen krijgt, waarin rijders voor elkaar willen werken, maar ook een ploeg die op zijn beurt weer veel teruggeeft aan de sponsor. "De jongens zijn nooit te beroerd iets extra's te doen naar de klanten toe. We hebben ieder jaar grote klantenevents, één in Heerenveen en één in Leeuwarden, en natuurlijk ook op de Weissensee. "Daar hadden die jongens ook altijd een rol bij. Het geven van clinics, van te voren of tussendoor, of een verhaaltje bij een klantenevent. Dat gaat altijd met een glimlach en is nooit teveel."

Meer dan alleen de schaatsploeg
De sponsoring was daarmee dan ook meer dan alleen het faciliteren van een topploeg. "Wat we er absoluut aan verbonden hebben, is vitaliteit", zegt Van der Molen. "Wij vinden vitaliteit in het bedrijf belangrijk. We hebben de schaatssport hieraan gekoppeld, waarbij onze schaatsers regelmatig een clinic houden. En die worden goed bezocht door onze klanten en door onze medewerkers." Het leverde een mooie wisselwerking op tussen de achterban en de schaatsploeg, ziet ook Gary Hekman.

"Het is niet alleen maar geld in de marathonsport stoppen wat AB Vakwerk doet, maar ook heel veel beleving. Met mooie filmpjes, met mooi beeldmateriaal, met een eigen toertocht op de Weissensee. Een beetje schaatsbeleving in plaats van: 'Hier is een zak met geld, doe ermee wat je wilt'. Dat is gewoon zoveel meer waard dan gewoon logo's plakken vind ik. Op de Weissensee was altijd een feestje. Met de medewerkers en klanten die een toertocht reden. Je neemt 50 fans mee, die de week van hun leven hebben. Die zelf mogen schaatsen, maar kunnen ook ons aan het werk zien."

Ploeg wil bij elkaar blijven
Het afscheid als hoofdsponsor gaat daarom met pijn in het hart. Veranderde wetgeving, de coronatijd, ook AB Vakwerk kreeg een paar gevoelige klappen. Er moest afscheid genomen worden van een aantal collega's waarbij de vraag rees of het dan nog verantwoord is een marathonploeg te onderhouden. "We hebben gezegd: dat past niet", zegt Van der Molen. Maar het betekent geen afscheid uit de sport: AB Vakwerk wil voorlopig nog wel blijven sponsoren. "Maar niet meer voor het bedrag dat we in het verleden hebben gedaan." 

Vanuit de ploeg was er begrip voor het besluit van AB Vakwerk, al nemen ze met pijn in het hart afscheid van de hoofdsponsor. Toch hopen de rijders dat ze bij elkaar kunnen blijven, als AB Vakwerk een stapje terug doet. "We hebben bij elkaar gezeten met het hele team", vertelt teammanager en man van het eerste uur Teun Breedijk. "De jongens hebben toen gelijk tegen elkaar gezegd: 'We hebben nou zo'n mooi team, we willen wél zo bij elkaar blijven'. We hebben veel gewonnen, we hebben veel podiumplekken gehad met elkaar, we hebben ook verloren. En dat merk je met deze sponsor: we verliezen met elkaar en we winnen met elkaar. Dan zijn ze net zo blij als ons. En daar zijn we dankbaar voor. Die beleving met elkaar, dat zit in het bedrijf, dat zit in het team. Die jongens willen altijd gaan voor elkaar. Ik heb daar altijd een mooi gevoel bij gehad. Die onderlinge chemie, daar kon ik wel blij van worden."

Zoektocht naar medesponsor
Ook AB Vakwerk zelf hecht er aan dat de ploeg bij elkaar kan blijven en wil daar graag in blijven bijdragen. "We zouden het heel mooi vinden om die club bij elkaar te houden, want het is een fantastisch team, dat nog vele meer kan bereiken", zegt Van der Molen hierover. "We gaan er substantieel minder geld in steken, maar het bedrag blijft nog steeds substantieel, waarbij we ook hopen, dat er een andere sponsor is die zegt: dit is een fantastisch team, dat heeft heel veel gewonnen, er zit een goede vibe in, er zitten goede schaatsers in, ik stap hierbij in." 

Van der Molen denkt hierbij aan een mogelijk gedeeld sponsorschap, maar staat ook open voor een volledige overname. "Dat we bijvoorbeeld als AB Vakwerk en nog een andere naam sponsoren en samen naamdragers zijn. Maar als er een sponsor is die het bedrag er in wel steken dat AB Vakwerk er in stak, dan vinden wij dat ook prima. Wij willen heel graag dat de ploeg in stand kan blijven. Dat is ons belang, ook naar de jongens toe. Er is ons alles aan gelegen om er een hele mooie andere naam bij te betrekken, dat zou het mooiste zijn."