Schaatspeloton.nl - Nieuws - Handbiker gaat Alternatieve Elfstedentocht 'handskaten'

Handbiker gaat Alternatieve Elfstedentocht 'handskaten'

geplaatst zondag 29 januari 2012 om 23:51:04 op Schaatspeloton.nl

De 'icehandbike' waarop Ad Aarts aanstaande vrijdag de Alternatieve Elfstedentocht zal rijden.

De 'icehandbike' waarop Ad Aarts aanstaande vrijdag de Alternatieve Elfstedentocht zal rijden. (bron: Icehandbike.com)

Ad Aarts die zo'n elf jaar geleden door een ongeval een partiële dwarslaesie opliep en daardoor rolstoelafhankelijk werd, zal aanstaande vrijdag meedoen aan de Alternatieve Elfstedentocht op de Oostenrijkse Weissensee. De actieve handbiker zal op een aangepaste handbike, de zogenaamde icehandbike waarop de achterste wielen vervangen zijn door schaatsen, meedoen aan de toertocht op het Karinthische bergmeer.

Op www.icehandbike.com wordt het inspirerende verhaal verteld. Na het ongeluk stond Aarts' leven in één klap volledig op zijn kop. Er waren veel zaken waaraan gewerkt moest worden. Een revalidatie volgde, en hoe moest het verder met het gezin, het huis, (aangepast) werk en nog tal van andere zaken? Inmiddels is er al heel veel gerealiseerd en heeft hij zijn zaakjes goed voor elkaar. Maar toch bleef er wat knagen. Aarts miste het sporten. De ene passie, het fietsen, werd vervangen door de verschillende vormen van handbiken. Van woon-werkverkeer tot het lange afstandshandbiken. Maar in de winter, als het te koud werd om te fietsen en de rest van Nederland de schaatsen uit het vet haalde, was er geen alternatief voorhanden.

Daarom ging Aarts zelf aan de slag, om ook dat ijs op te kunnen. Eerst voorzag hij de voorband van een oude handbike van een sneeuwketting, met achter gewone wielen. Dat ging redelijk, maar, dacht Aarts, er is nog veel meer mogelijk. Een nieuw voorwiel werd vervaardigd: een band met spikes en de vooruitgang was al direct merkbaar. Toen zijn collega Ernst-Jan hem uitnodigde eens mee te gaan naar de Alternatieve Elfstedentocht op de Oostenrijkse Wiessensee, was een nieuwe uitdaging geboren. De provisorische handbike moest dan natuurlijk wel nog uitgebouwd worden tot een volwaardig voertuig dat de barre tocht in Oostenrijk aan zou kunnen. Met hulp van broer Paul en vele anderen werd de handbike aangepast en uitgerust met echte schaatsen op de plaats van de achterwielen. Inmiddels is het technische gedeelte al zover gevorderd dat de eerste testritten, zowel op de ijsbaan in Eindhoven als op de ijsbaan van Flevonice in Biddinghuizen, achter de rug zijn. Met succes, de eerste volwaardige icehandbike is een feit.

Na een gedegen voorbereiding is Aarts er klaar voor, maar dat betekent bepaald niet dat er rustig achterover geleund kan worden. Samen met zijn team zoekt hij voortdurend naar mogelijkheden om straks in Oostenrijk maar zoveel mogelijk tijdwinst te boeken. Dat varieert van verbeteringen aan de icehandbike, tot innovatie op praktisch gebied. Hoe straks zo vlug en efficiënt mogelijk te eten en te drinken, bijvoorbeeld? En hoe de accu's – voor de elektrische sokken en broek – soepel en probleemloos te verwisselen? De groep schaatsers die Ad Aarts op 3 februari zal vergezellen met als enig doel Aarts de tocht te doen volbrengen, speelt hier een belangrijke rol in.

Ook op fysiek vlak gaat alles volgens plan. De trainingen op het ijs in Biddinghuizen waren meer dan nuttig en verliepen perfect. Bovendien heeft Aarts de nodige arbeid in het zwembad en de sportschool verricht. En dat allemaal met dat ene doel in het achterhoofd: de Alternatieve Elfstedentocht volbrengen. Aarts voelt zich, om met zijn woorden te spreken, ‘erg goed en super sterk'. Ook op mentaal vlak – niet geheel onbelangrijk. Of dat genoeg is, zal in februari moeten blijken. Maar, weet Aarts, twee dingen heeft hij alvast bereikt: hij staat weer op het ijs, wat hij een paar jaar geleden nooit had durven dromen, én hij gaat deelnemen aan die Alternatieve Elfstedentocht. Een prestatie op zich, de finish halen is de hoofdprijs.

200 kilometer op houtjes nieuwe stijl
Niet alleen Ad Aarts zal de toertochten op een speciale manier volbrengen. Ook Martien Pater van free-skate, die voor Aarts' icehandbike de ijzers ontwikkelde, zal de Alternatieve Elfstedentocht rijden op houten schaatsen. Dit zijn dan wel houten schaatsen van de nieuwe generatie. De nieuwe houtjes, die door Free-skate gelimiteerd is geproduceerd, bevatten een klapmechanisme. Deze schaatsen zijn vorige week op FlevOnice ten doop gehouden door marathonschaatser Jan Maarten Heideman. Het klapsysteem op dit " nieuwe houtje"  is afkomstig uit de langlaufsport, waardoor de houten schaats op een speciale manier moest worden vorm gegeven. Het ontwerp is afkomstig van de Friese beeldend kunstenaar Ids Willemsma, die op verzoek van Pater met zijn idee aan de slag ging. Pater zal de toertocht op aanstaande dinsdag rijden.

Bekijk ook:

Icehandbike.com