Schaatspeloton.nl - Columns - Format + SBS6 + kijkcijfers < marathonschaatsen

Format + SBS6 + kijkcijfers < marathonschaatsen

geplaatst vrijdag 8 december 2006 om 10:00:00 op Schaatspeloton.nl


Warning: Trying to access array offset on value of type null in /var/www/vh6232/1/schaatspeloton.nl/columns/column.php on line 179

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /var/www/vh6232/1/schaatspeloton.nl/columns/column.php on line 179


Warning: Trying to access array offset on value of type null in /var/www/vh6232/1/schaatspeloton.nl/columns/column.php on line 180

De afgelopen weken zijn voor mij redelijk succesvol verlopen. Een tweede plaats in Den Haag, winst met mijn broer Charly in de Waterman Trofee, zesde in Assen met de snelste slotronde dankzij Arjan Smit die mij lanceerde, en winst op het Gewestelijk Kampioenschap. Maar het marathonschaatsen moet spectaculairder, omdat de kijkcijfers tegenvallen.

De verandering van het aanvangstijdstip van 18.00 naar 16.00 uur blijkt ook geen succes. Vind je het gek? Wat doet half Nederland op zaterdag, wat doe je zelf? De kinderen zijn sporten, de familie moet worden bezocht en de vrouw wil graag shoppen. Dus net als 18.00 uur, is 16.00 uur niet de tijd waarop men naar het marathonschaatsen gaat kijken. Men is onderweg.
Bijkomend nadeel is dat de jeugd geen toekomst meer heeft, omdat de KNSB-lessen op dat tijdstip moeten wijken voor de marathonrijders.
In mijn ogen is 20.00 uur de enige echte marathontijd. De dingen van de dag zijn gedaan, er is gegeten en de fan stapt met het gezin naar de ijsbaan of gaat voor de buis zitten. Probleem is alleen dat om 20.00 uur dure prime-time-programma's op SBS 6 staan gepland. Daar valt niet aan te tornen ten gunste van een uitzending over marathonschaatsen.

Als ik bekenden of kennissen vraag wat zij van de uitzendingen vinden, dan zeggen zij dat ze rommelig overkomen. Je zoeken je in het peloton, maar je bent moeilijk te volgen. Onderweg zien ze je punten pakken, maar in het eindklassement lijken die opeens niet meer te bestaan. De Tour de France is veel makkelijker om te volgen, zeggen ze.

De conclusie is dat van A naar B rijden een tv-sport is en dat marathonschaatsen in de huidige opzet dat niet is. Of er zou op natuurijs moeten worden gereden. Maar dat kan alleen in het buitenland en we zijn nu eenmaal geen professionals die zomaar een paar dagen per week van huis kunnen.

Er is donderdagavond 7 december een vergadering met de rijdersraad, SBS 6 en een afgevaardigde per team geweest. Op het moment dat ik dit schrijf moet die echter nog plaatsvinden. Daar gaat worden gesproken over een nieuw format dat het marathonschaatsen spectaculairder moet maken. Als de uitkomst maar niet is dat we voortaan door een waterbak moeten soppen of de tribune op klunen. Daar ziet het gelukkig niet naar uit. Het idee is dat er meerdere onderdelen gaan worden verreden, te vergelijken met het baanwielrennen. Zo is er al geopperd koppelkoersen, afvalraces, puntenkoersen en sprints in het programma op te nemen.

Het is inderdaad overzichtelijker als er per onderdeel maar een rijder per team rijdt. De vraag is alleen hoeveel ploegen aan zo'n systeem kunnen en mogen meedoen. Er zijn nu al sponsors die bekendmaken dat zij volgend seizoen stoppen met sponsoren, omdat ze met het nieuwe marathonschaatsen niets hebben.
En hoe moet het verder met de traditionele cup? Mijn voorstel is om af te wisselen: de ene week voor de cup rijden en de andere week het nieuwe format toepassen. Laat ze het nieuwe format dan maar uitzenden op het tijdstip dat ze zelf wensen, als de wedstrijden om de cup maar weer gewoon om 20.00 uur beginnen. Voor ons is het ook leuk als er publiek aanwezig is. Dan denk ik maar even aan Deventer, waar 6000 mensen langs de kant stonden.

Het valt te hopen dat de nieuwe opzet slaagt, want hoe verder als SBS 6 de stekker eruit trekt? We hadden bij de mannen twee categorieën: de A's en de B's. Deze zijn ter wille van de tv opgesplitst in de categorieën Top Competitie, de A's en de B's. Worden de categorieën Top competitie en A samengevoegd? Hoe zit het überhaupt met de doorstroom van talenten uit de B categorie? Voorheen degradeerden de laatste tien A-rijders en promoveerden de beste tien B–rijders. Een Gary Hekman of Ties Wielinga uit de B-categorie mogen hopen dat een A-team hen in de gelederen sluit, maar op het moment zitten die allemaal vol.

Genoeg gepiekerd. Ik ga me voorbereiden op Heerenveen en rij zaterdag via de Afsluitdijk naar de wedstrijd, want er zijn 's middags in het weekend wegwerkzaamheden en files. Dat levert trouwens ook gepieker op, maar dan van een andere soort, want voor een sportman is niets is erger dan te laat bij een wedstrijd arriveren.

Alle Columns van Andrès Landman: